Picture
Vad är egentigen ett miljöstämplat webbhotell? Går det att som webbhotell jobba för miljön?

Jag har absolut ingen expertis i detta men jag har en del insyn i hur ett webbhotells infrastruktur ser ut och jag har bra kunskaper om komponenter i datorer och således även servrar.

Jag kan börja med att nämna att det säkert finns en hel del miljöaspekter kopplade till anläggningen som webbhotellet använder sig av, dels där webbhotells servrar står, men även där personalen jobbar. Detta ligger utanför mina kunskaper men det är absolut något webbhotellet bör jobba för om de ska anses vara ”gröna”.

Webbservrarnas komponenter har en mycket stor betydelse för miljön. Kapacitet och hur strömslukande komponenterna är har absolut ett sammanhang. Här gäller det att servarna använder så effektiva komponenter för uppgiften så att de ger så mycket kraft som möjligt för den effekt de använder.

Webbhotell har sina servrar i ett datacenter, antingen ett de äger själva eller som de hyr in sig på. Datacentrets leverantör av el är kanske den absolut viktigaste faktorn att ställa krav på om ni är intresserade av ett webbhotell som värnar för miljön. Om kolkraft drivar datacentret så känns det kanske inte så kul.

För ett företag som annars skyltar med att de är gröna utåt så är det också viktigt att hitta ett webbhotell som är grönt och välja en leverantör som också värnar om miljön. Ju större hemsida ert företag har, ju viktigare är detta.


Comments are closed.

    Om Bloggen

    Jag bloggar lite om webbutveckling och webbhotell som jag snappar upp under min utbildning.

    Arkiv

    June 2013
    May 2013

    Kategorier

    All